Prechod na navigáciu block menu Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu vodorovná

Bojnické zvesti

Bojnické zvesti - r. 2005 - č. 7

5. MEDZINÁRODNÉ STRETNUTIE HISTORICKÝCH VOZIDIEL AERO NITRA - BOJNICE 3.-5. JÚLA 2005

Autoveterán klub AERO Slovensko v spolupráci s Aero Slovakia, a.s., Nitra poriada stretnutie histo-rických vozidiel značky Aero. Stretnutie sa začína v Nitre v sobotu 2.7.2005. Pokračuje „Nitrianskou etapou“ v ne-deľu 3.7.2005 s výstavkou v Nitre pred Divadlom Andreja Bagara v čase od 10.30 - 11.30 h. V priebehu dňa sa jazdí v okolí Nitry po trase Cabaj-Čápor - Mojmírovce - Ivanka pri Nitre. Cieľ etapy je na letisku Nitra-Janíkovce o 16.30 h.
V pondelok 4.7.2005 nasleduje „Bojnická etapa“ o 9.00 h na trase: Arborétum Mlyňany - Zlaté Moravce - Topoľčianky - Skýcov Nováky - Bojnice. Cieľ etapy je v Bojniciach na Hurbanovom námestí s výstavkou vozidiel na chodníku pod lipami.
Predpokladaný príjazd veteránov do Bojníc je okolo 16.00 h. Vozidlá na Hurbanovom námestí budú vystavené dňa 4.7.2005 približne do 19.00 h.
Letecká firma Aero bola založená v Prahe 11.januára 1919 JUDr. Vladimírom Kabešom. Počas prvých desiatich rokov existencie sa stala jedným zo základných pilierov mladého čs. leteckého priemyslu. Mzdy v Aerovke patrili medzi najvyššie v rámci Prahy. Ako u prvých v Prahe tu bol zavedený „anglický“ päťdenný pracovný týždeň - naše voľné soboty. V období, keď nebola stála práca na leteckých zákazkách, firma hľadala doplnkovú výrobu. Pozornosť sa obrátila na motorizmus. Začali v licencii vyrábať na dodané podvozky karosérie Weymann, vyrábali sa tiež viaceré typy sidecarov, detských kočíkov, prívesných vozíkov ale i kuchynských váh. V spolupráci
s konštruktérom Ing. B. Novotným prepracovali jeho konštrukciu malého automobilu ENKA a tak vzniklo prvé vozidlo Aero 500 - 10 HP, ktoré bolo po prvý krát predstavené na XXI. pražskom autosalóne v roku 1929. Postupne vznikli ďalšie typy „malých“ aeroviek: Aero 662,750 a 1000. V roku 1934 firma prišla s úplne odlišnou konštrukciou Aero 30 a neskôr v roku 1936 Aero 50 s obsahom 2000 cm3 a výkonom 50 HP. Firma každý rok svoje výrobky „inovovala“ a snažila sa vyjsť v ústrety potrebám zákazníkov. Automobilová výroba bola ukončená II.svetovou vojnou. Počas nej sa vyrábali len úžitkové verzie a po vojne bola dokončená malá séria z rozpracovaných dielov. Firma cez vojnu vyvinula prototypy Aero PONY a REKORD, no k ich výrobe už nedošlo, hoci záujem vo svete o ne bol značný. Samozrejme, že popri automobiloch ako nosná časť fungovala letecká konštrukcia a výroba. V období rokov 1919 - 1939 vznikla celá rada zaujímavých konštrukcií od ľahkých športových lietadiel, cez dopravné až po ťažké bombardéry vyrábané vo francúzskej licencii napr.: Aero MB 200 - Bloch.
- Ing. Jozef Janiš -


 

dnes je: 18.8.2019

meniny má: Elena, Helena

podrobný kalendár



Deutch version
English version
Úvodná stránka